Potas to jeden z najważniejszych makroelementów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jego rola w organizmie jest nieoceniona. Dowiedz się, jak rozpoznać niedobór potasu w organizmie, co może być tego przyczyną i w jaki sposób zapobiegać hipokaliemii.

Potas – rola w organizmie

Potas jest naprawdę ważnym makroelementem w naszym codziennym funkcjonowaniu. Dzięki niemu w naszym organizmie sprawnie działa gospodarka wodno-elektrolitowa oraz kwasowo-zasadowa. Potas wzmacnia siłę kości i mięśni, w tym mięśnia sercowego. Uczestniczy w syntezie białek i przemianach węglowodanów. Pobudza wydzielanie insuliny. Pozytywnie wpływa na układ krążenia i ciśnienie krwi. Kontroluje pracę nerek. Zapewnia prawidłową pracę układu nerwowego, dotlenia mózg, poprawia koncentrację, zapobiega obrzękom. By jeszcze bardziej poznać pierwiastek, jakim jest potas, zapraszamy do zapoznania się z artykułem Potas w organizmie – jaka jest jego rola oraz objawy niedoboru i nadmiaru?

Hipokaliemia – objawy

Norma dzienna spożycia potasu u osób dorosłych wynosi 4700 mg. Jeżeli pojawi się jego niedobór — stężenie potasu we krwi niższe niż 3,6 mmol/l, następuje zaburzenie gospodarki elektrolitowej — hipokaliemia. W zależności od ilości niedoboru potasu występują 3 stany tej choroby: hipokaliemia (najlżejszy stan), umiarkowana hipokaliemia, ciężka hipokaliemia. O chorobie świadczyć mogą następujące objawy:

  • przewlekłe zmęczenie,
  • osłabienie siły mięśniowej,
  • zaparcia,
  • bolesna niedrożność jelit,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • niewydolność oddechowa,
  • upośledzenie funkcji nerek,
  • parestezje (mrowienie, drętwienie lub zmiany temperatury skóry),
  • nadpobudliwość nerwowa, apatia, zaburzenia koncentracji, senność, nadmierne pragnienie, nietolerancja zimna.

Główne przyczyny hipokaliemii

Najczęstszymi przyczynami hipokaliemii jest nadmierne stosowanie leków moczopędnych (z wyjątkiem oszczędzających potas) i przeczyszczających. Niebezpieczne dla utrzymania prawidłowego stężenia potasu w organizmie jest też niskie spożycie płynów, głównie przez ludzi starszych wiekiem. Innymi przyczynami zaburzeń gospodarki elektrolitowej bywają: niedostateczne dostarczenie potasu z pokarmami oraz nadmierna jego utrata przez nerki, przewód pokarmowy (silne i długotrwałe wymioty) i skórę (nadmierne poty, oparzenia).

Najlepsze naturalne źródła potasu

Podstawowym źródłem potasu jest przede wszystkim zbilansowana dieta! Potas znajdziemy praktycznie we wszystkich produktach z wyłączeniem tłuszczów i cukrów. Najwięcej tego pierwiastka (w przeliczeniu na 100 g) zawierają: soja (2132 mg), kakao 16% tł. (1927 mg), suszone morele (1666 mg), orzechy pistacjowe (1090 mg), fasola biała (1188 mg), mak niebieski (963 mg), figi suszone (938 mg) oraz groch (937 mg). Warto też włączyć do jadłospisu: soczewicę, buraki czerwone, rzeżuchę, rodzynki, awokado, migdały, wiórki kokosowe, dynię, pestki, słonecznik łuskany. Jeśli nie uda się uzupełnić niedoboru potasu naturalnymi sposobami, wtedy można sięgnąć po produkty apteczne, na przykład z apteki internetowej wapteka.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *