Lata 2000-czne obfitowały w mnóstwo utworów muzycznych właściwie z każdego gatunku. Listy przebojów radiowych pękały w szwach, a półki uginały się pod ciężarem płyt CD, wydawanych przez prawdziwy wysyp artystów mniejszego lub większego talentu.

 

Szczególne miejsce w historii muzyki rozrywkowej z tego okresu przypadło hip-hopolo, czyli hybrydzie hip-hopu i popu, a nawet klasycznego disco-polo. Początkowo określenie to dotyczyło definiowania twórczości takich artystów jak np. Norbi, jednak z czasem pojawili się następcy nurtu, nieco bardziej osadzeni w kulturze hip-hop o czym świadczył nie tylko ich wygląd, ale również wyraźne inspiracje zagranicznym rapem.

 

Kuźnią talentów hip-hopolo była – pochodząca z Poznania – wytwórnia muzyczna UMC Records, stworzona przez Remigiusza Łupickiego i Dominika Urbańskiego.

Wytwórnia odpowiadała za sukces takich wykonawców jak Mezo, Liber, Verba, Ascetoholix, Doniu czy 52 Dębiec i to właśnie o nich dobrze pamięta każdy dzisiejszy 35-latek.

 

Przypomnijmy sobie, czego się słuchało w latach 2000-2005:

Ascetoholix – poznańskie trio w składzie: Doniu, Liber i Kris. Ich najsłynniejszy przebój to “Suczki”. Równie znany był kawałek “Na spidzie”.

https://www.youtube.com/watch?v=i3JXMonon94

https://www.youtube.com/watch?v=Tf5Fcz1FmLc

 

Liber – Marcin Piotrowski, rocznik 81, prywatnie parter Sylwii Grzeszczak, wykonawca słynnego kawałka “Skarby”.

https://www.youtube.com/watch?v=TgjTKbLfW2E

 

Doniu – Dominik Grabowski, rocznik 80, autor piosenki “Przestrzeń”, wszechstronny muzycznie, również producent i gwiazda telewizji.

https://www.youtube.com/watch?v=5r2fQ96HVOQ

 

Jeden Osiem L: płocki zespół, w którego skład wchodzili: Marcin „Siwy” Siwek i Łukasz Wółkiewicz oraz Jacek „Paczkoś” Paczkowski i Gmura. Grupa zasłynęła utworem “Jak zapomnieć” oraz aferami dotyczącymi plagiatów piosenek..

https://www.youtube.com/watch?v=qvv7t8Y0iWk

 

Verba – zespół muzyczny z Piły, stworzony przez Bartłomieja Kielara (Bartasa) i Ignacego Ereńskiego (Ignaca), najbardziej doceniani za pierwszy album “Ósmy marca” i utwory “Pamiętasz” oraz “Nic więcej” z 2005 roku.

https://www.youtube.com/watch?v=OM7_j-tqmXs

https://www.youtube.com/watch?v=mVj2UMBued8

 

Trzeci Wymiar – grupa hip-hopowa rodem z Wałbrzycha, złożona z Patrycjusza „Nullo” Kochanowskiego i Michała „Szada” Baryły. To autorzy 2 niezaprzeczalnych przebojów ery hip-hopolo “Dla mnie masz stajla” oraz “Skamieniali”.

https://www.youtube.com/watch?v=R8NyWIREQRs

https://www.youtube.com/watch?v=Ft9Noj_pbYw

 

Mezo – Jacek Leszek Mejer, rocznik 82, kolejny Poznaniak o hip-hopowej duszy. Laureat kilku polskich nagród muzycznych, również dziennikarz radiowy i prezenter telewizyjny. Odpowiedzialny za sukces takich hitów, jak np. “Mezokracja”, “Aniele”, czy wykonywanego wspólnie z Kasią Wilk “Sacrum”.

https://www.youtube.com/watch?v=XTJ6CtRPZEs

https://www.youtube.com/watch?v=iLafKDM-E9U

https://www.youtube.com/watch?v=EdxCkAokrJM

 

52 Dębiec – kolejna poznańska grupa hip-hopowa, złożona z  Przemysława „Hansa” Frencela, który w późniejszym czasie występował w zespole Luxtorepeda oraz Pawła „Deep’a” Paczkowskiego. Autorzy docenianego w stacjach radiowych utworu “To My!”.

https://www.youtube.com/watch?v=XcQdJyo1B-8

 

DKA – czyli pochodzący z Knurowa Daniel Kaczmarczyk, rocznik 81, wykształcony muzyk i jednocześnie lekkoatleta skaczący z sukcesami w dal. Wykonawca dobrze znanych utworów “Jakby to było” oraz “Marzenia”.

https://www.youtube.com/watch?v=3j0bcHT3OTc

https://www.youtube.com/watch?v=HJnmduNOMpo

 

Hip-hopolo otrzymało taką nazwę i negatywną łatkę ze względu na lekkość swoich tekstów, miękkie linie melodyczne i ogólną płytkość. Podzieliły też środowisko raperów na dwa obozy, tych którzy podłapali modę na hip-hopolo i zaangażowali się osobiście w kilka projektów oraz tych, którzy wyśmiewali poznańską kuźnię hip-hopolowych talentów i szydzili z niej przy każdej możliwej okazji. Pomimo tej wszechobecnej krytyki w środowisku i oskarżeń o infantylizm, hip-hopolo zyskało ogromną popularność wśród słuchaczy, co potwierdzały nie tylko zyski ze sprzedaży płyt, ale też liczne nagrody muzyczne, które otrzymywali wspominani wyżej wykonawcy. Stacje radiowe dbały o obecność utworów hip-hopolowych w swoich pasmach, bo tego oczekiwali też słuchacze. Panowała moda na hip-hopolo. Każdy, kto wtedy miał naście lat na pewno doskonale kojarzy Libera czy Mezo, którzy pomimo upływu lat dalej nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa, choć gust słuchacza i sylwetka rapera zmieniła się dziś o 180 stopni.

 

Dodaj komentarz