Reklama na Facebooku to niezwykle skuteczny sposób na promocję Twojej marki. Facebook Ads pozwalają materiałom promocyjnym Twojej firmy dotrzeć do ogromnej grupy odbiorców reklamy Facebook (w chwili pisania tego artykułu liczba polskich użytkowników Facebooka przekroczyła 17,65 mln osób) w szybki i skuteczny sposób.
Jak tworzyć skuteczne reklamy na Facebooku? Czyli wszystkie tajniki kampanii reklamowych Facebook Ads!
Reklama na Facebooku to niezwykle skuteczny sposób na promocję Twojej marki. Facebook Ads pozwalają materiałom promocyjnym Twojej firmy dotrzeć do ogromnej grupy odbiorców reklamy Facebook (w chwili pisania tego artykułu liczba polskich użytkowników Facebooka przekroczyła 17,65 mln osób) w szybki i skuteczny sposób.
Rozbudowane narzędzia personalizacji (Menedżer Reklam Facebook) dają możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej, co pozwala na znaczące zwiększenie wydajności i współczynnika konwersji kampanii reklamowej z jednoczesnym zmniejszeniem kosztu reklamy w porównaniu do tradycyjnych metod reklamy. Poznaj bliżej Facebook Ads, aby poznać wszystkie tajniki skutecznej promocji na największym portalu społecznościowym świata!
Rozpocznijmy od udzielenia odpowiedzi na podstawowe pytanie: dlaczego każdej firmie bardziej opłaca się oprzeć swoją strategię promocyjną na Facebook Ads niż na tradycyjnej reklamie internetowej? Dzieje się tak dlatego, że każda kampania reklamowa Facebook umożliwia przygotowanie reklam dynamicznych. Tzw. dynamiczny materiał reklamowy prezentuje produkty i usługi Twojej firmy wyłącznie osobom, które mogą być nimi zainteresowane. Efekt ten osiąga się dzięki rozbudowanym narzędziom personalizacji z jednej strony (Facebook daje możliwość precyzyjnego określenia pożądanej grupy docelowej odbiorców materiału reklamowego oraz określenia celu kampanii reklamowej) oraz narzędziom śledzenia i monitorowania aktywności użytkowników z drugiej strony.
Facebook Dynamic Ads – możliwości optymalizacji kampanii dzięki reklamie dynamicznej
Reklamy dynamiczne Facebook umożliwiają:
- automatyczne generowanie i wyświetlanie reklam.
- Służące do tego narzędzie (Piksel Facebooka), bazując na stworzonych przez Twój dział marketingu lub zewnętrznych specjalistów szablonach, samodzielnie stworzy reklamy produktów i usług Twojej firmy!
- Wyświetlanie Twoich Facebook Ads osobom, które odwiedziły stronę internetową Twojej firmy. Jest to możliwe dzięki narzędziu
- Facebook API Konwersji.
- Rejestruje ono informacje o aktywności użytkowników na stronie Twojej firmy i przesyła je do Facebooka. Dane te umożliwiają następnie automatyczną optymalizację kampanii reklamowych.
- Korzystanie z rozbudowanych narzędzi śledzenia aktywności użytkowników do stworzenia swojej grupy docelowej. Dodawanie do swojej grupy odbiorców osób, które odwiedzają stronę internetową Twojej firmy lub strony konkurencji oraz przeglądają posty o tematyce związanej z działalnością Twojej marki to najskuteczniejszy sposób na dotarcie do potencjalnych klientów.
- Optymalizację budżetu marketingowego. Dzięki narzędziom automatyzacji (marketing automation) koszt promowania się na Facebooku i ilość pracy, którą trzeba w nie włożyć, znacząco spada. Ogromną część wysiłku weźmie na siebie algorytm Facebooka!
Brzmi interesująco? Przejdźmy więc do szczegółów na temat tego, jak przygotować dobrą reklamę na największym portalu społecznościowym świata. Zanim Twoja firma przystąpi do samodzielnego realizowania kampanii promocyjnych na FB lub zleci je specjalistom zewnętrznym, musicie zacząć od podstaw. Skuteczne kampanie Facebook Ads zaczynają się od…
Firmowy fanpage na Facebooku pierwszym krokiem do realizowania kampanii Facebook Ads
Założenie strony firmowej na Facebooku jest możliwe tylko dla osób, które mają już konto osobiste na tym portalu.
Jak założyć fanpage na Facebooku? Krok po kroku
- Osoba, której zadaniem będzie prowadzenie firmowego fanpage’a, powinna zalogować się na swoje osobiste konto w portalu.
- Następnie musi ona kliknąć na strzałkę w prawym górnym rogu ekranu i wybrać punkt “Utwórz stronę”:
- Po przejściu do specjalnego kreatora może ona teraz rozpocząć tworzenie fanpage’a dla Twojej firmy lub marki, klikając w zaznaczony na poniższej grafice przycisk “Rozpocznij”.
W następnych krokach Facebook prowadzi twórcę fanpage’a firmowego przez wszystkie kluczowe etapy jego tworzenia.
Fanpage powinien stać się podstawą do zbudowania unikalnej społeczności fanowskiej wokół Twojej marki. Społeczność ta powinna naturalnie generować ruch organiczny na facebookowym profilu Twojej marki. Docierające do jej fanów za darmo posty powinny ich zachęcać do odwiedzania fanpage’a, komentowania zamieszczanego na nim kontentu i wchodzenia z nim w interakcje.
Niestety, Facebook obecnie bardzo mocno ogranicza promocję typu organic. Płatna reklama jest więc niezbędną podstawą, na której opierają się wszystkie skuteczne kampanie promocyjne na najpopularniejszym portalu społecznościowym świata.
Zbudowanie odpowiednio dużej społeczności fanowskiej jest jednak niezbędne nie tylko do promocji marki za pomocą ruchu organicznego. Aby tworzyć skuteczne reklamy, dział marketingu musi najpierw poznać potrzeby potencjalnych klientów Twojej firmy. Początkiem realizacji tego zadania może być analiza społeczności, skupionej wokół firmowego fanpage’a.
Aby zrobić skuteczną reklamę, musisz zidentyfikować grupy odbiorców
Facebook nieustająco zbiera dane o fanach Twojej marki. Każdy właściciel fanpage’a może uzyskać dostęp do danych demograficznych swoich fanów. Należą do nich:
- lokalizacja,
- wiek,
- płeć,
- język,
- zainteresowania.
Analizując te dane, można zdobyć wiele pożytecznych informacji – np. dowiedzieć się, gdzie mieszkają osoby najbardziej zainteresowane ofertą Twojej firmy albo czym się interesują. Dzięki temu można do nich kierować reklamy, idealnie dopasowane do ich gustów.
Można również podzielić społeczność fanowską Twojej marki na różne grupy docelowe, do których będą kierowane różne reklamy. Precyzyjne personalizowanie umożliwia realizację niezwykle efektywnej kampanii Facebook.
Czas zacząć tworzyć kampanie reklamowe Facebook Ads!
Aby Twoja firma mogła przystąpić do realizowania kampanii Facebook Ads, musi najpierw zostać założone jej konto reklamowe Facebook.
W tym celu osoba odpowiedzialna za promocję marki w największym portalu społecznościowym musi najpierw wejść na stronę business.facebook.com, wybrać właściwą firmę i przejść do Menedżera Reklam. To właśnie w tym narzędziu ustawia się zarówno pojedyncze reklamy, jak i całe kampanie.
Aby zrobić skuteczną reklamę na Facebooka, rozpocznij kreowanie treści promocyjnej z poziomu kampanii.
Każda kampania zawiera w sobie zestawy reklam, a każdy zestaw przynajmniej jedną reklamę. Taki hierarchiczny układ pozwala na większą kontrolę i grupowanie reklam. Zmiany na poziomie kampanii mają wpływ na wszystkie zawarte w niej zestawy i reklamy, a zmiany w określonym zestawie na wszystkie należące do niego reklamy.
Tworzenie facebookowych materiałów reklamowych możliwe jest tylko w ramach określonej kampanii. Aby stworzyć reklamę, należy utworzyć dla niej nową kampanię (klikając przycisk „Utwórz nową kampanię”)
lub kreując swoją reklamę w ramach już istniejącej, wcześniej stworzonej kampanii.
Jeśli tworzony przez nas materiał promocyjny ma być częścią nowej kampanii, musimy proces kreowania tej kampanii rozpocząć od zdefiniowania jej celu. Możliwe do wybrania cele reklamy na Facebooku prezentuje lista na powyższej grafice. Poniżej krótko scharakteryzujmy, który cel powinna wybrać osoba odpowiedzialna za promocję Twojej marki na Facebooku ze względu na to, co ma osiągnąć konkretna kampania.
Dobór właściwych celów reklamowych na poziomie kampanii
System reklamowy Facebooka pozwala każdemu użytkownikowi biznesowemu zidentyfikować cel kampanii jako:
- grupa celów „Świadomość” – zgrupowane tu cele mają wpłynąć na świadomość marki, czyli po prostu dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Koszt reklamy w tej opcji obliczany jest w systemie CPM – określona opłata jest pobierana za 1000 wyświetleń danej reklamy. Cele z grupy „Świadomość” to:
- rozpoznawalność marki – reklama wyświetli się osobom, które według algorytmu Facebooka będą najbardziej zainteresowane ofertą,
- zasięg działania – Facebook pokaże reklamę możliwie największej liczbie osób;
- grupa celów „Działania” – najczęściej wybierana i najbardziej uniwersalna grupa celów. Reklamy, przypisane do jednego z celów z tej grupy, rozliczane są w systemie CTA, czyli koszt reklamy jest obliczany na podstawie liczby kliknięć w nią. Cele z tej grupy to:
- ruch – reklama przekieruje użytkownika bezpośrednio na stronę Twojej firmy, aplikacji, do wydarzenia na Facebooku lub do Messengera,
- aktywność – za pomocą tego typu reklam Facebook umożliwia zbieranie polubień fanpage’a, konkretnego umieszczonego na nim posta lub promocję określonego wydarzenia,
- instalacja aplikacji – kliknięcie w reklamę skutkuje pobraniem aplikacji. Koszt reklamy, przypisanej do tego celu, można uzależnić od liczby pobrań reklamowanego programu, zamiast od liczby kliknięć,
- wyświetlenie filmu – celem materiału promocyjnego jest odesłanie użytkownika do materiału wideo,
- pozyskiwanie kontaktów – reklama ma wbudowany formularz służący pozyskiwaniu leadów, czyli potencjalnych klientów. Użytkownik, wypełniając go, podaje określone przez nas na etapie konfiguracji reklamy dane osobowe,
- wiadomości – celem materiału promocyjnego jest odesłanie użytkownika bezpośrednio do firmowego Messengera;
- grupa celów „Konwersja” – dzięki celom z tej grupy można śledzić zachowanie użytkownika na stronie sprzedażowej firmy i optymalizować kampanię reklamową na Facebooku pod kątem wyników sprzedaży.
- konwersje – wygląd kreacji zależy od osoby konfigurującej reklamę,
- sprzedaż z katalogu – odbiorcom reklamy wyświetlane są konkretne modele z katalogu produktów lub usług Twojej firmy,
- ruch w firmie – cel przydatny dla klientów biznesowych, prowadzących tradycyjną sprzedaż. Przypisane do tego celu reklamy będą wyświetlane osobom, znajdującym się w pobliżu sklepu stacjonarnego lub siedziby firmy i będą zachęcać potencjalnych klientów do odwiedzenia jednego z tych dwóch miejsc.
Celem kampanii promocyjnej powinna być również optymalizacja budżetu. Ta opcja jest już dostępna w Menedżerze Reklam Facebook!
Optymalizacja budżetu polega na ustaleniu jego wartości i rozdzieleniu go. W tym kroku można również określić strategię składania ofert w kampanii. Opcją domyślną jest „najniższy koszt reklamy”(algorytm Facebooka sam rozdziela określony przez nas całościowy budżet); alternatywą jest samodzielne ustawienie limitów na poziomie zestawu reklam.
Kreowanie kampanii kończy się ustaleniem harmonogramu wyświetlania reklam. Mogą być one wyświetlane przez cały czas, bądź na przykład tylko w godzinach, kiedy na firmowym fanpage’u jest największy ruch.
Jak tworzyć reklamy, które sprzedają? Poziom zestawu reklam to kolejne możliwości konfiguracji reklamy!
Po zakończeniu kreowania kampanii należy przejść do opcji tworzenia zestawu reklam. Facebook oferuje tutaj szereg ciekawych opcji, które pokrótce omówimy.
Pierwszym krokiem w tworzeniu zestawu reklam jest określenie, gdzie przyporządkowane do tego zestawu materiały promocyjne mają kierować odbiorców.
Kolejnym krokiem jest możliwość wybrania opcji reklam dynamicznych o których pisaliśmy wyżej.
Następnie ustala się budżet i harmonogram wyświetlania dla danego zestawu reklam. Wartości te zależą od tego, co ustawiło się na poziomie nadrzędnej wobec zestawu kampanii; i tak np. budżet na konkretny zestaw materiałów marketingowych nie może być większy niż całościowy budżet na nadrzędną wobec tego zestawu kampanię.
Następnym etapem tworzenia zestawu jest jego targetowanie. Polega ono na określeniu różnych grup odbiorców (w tym grupy niestandardowych odbiorców), którym reklamy z danego zestawu mają być wyświetlane. Warto dobrze przemyśleć, jak przeprowadzić personalizację – to dzięki niej działają reklamy Facebooka.
Osoba odpowiedzialna za prowadzenie kampanii Facebook Ads dla Twojej marki, tworząc dla danego zestawu grupę docelową ma przede wszystkim określić:
- lokalizację jego odbiorców,
- ich wiek
- oraz płeć.
Po określeniu tych trzech parametrów można skorzystać z bardziej szczegółowych opcji targetowania. I tak np. firma, sprzedająca zabawki, może w tym kroku wskazać, że jej reklamy mają być wyświetlane rodzicom dzieci w określonym wieku.
Na etapie targetowania można też zobaczyć, jak duża jest grupa odbiorców, którym na podstawie wybranych przez nas opcji personalizacji będą wyświetlane materiały reklamowe z danego zestawu.
Określoną raz grupę docelową można zapisać, co pozwala znacznie skrócić czas targetowania następnych zestawów reklam.
Po zakończeniu tworzenia grupy docelowej można przejść do ustawień umiejscowienia reklam i formatu reklamy.
Wybranie opcji „Automatyczne umiejscowienie” sprawi, że miejsce wyświetlenia i formaty reklam Facebooka będą automatycznie wybierane przez algorytmy portalu. Z kolei wybranie opcji „Ręczne umiejscowienie” pozwala zachować większą kontrolę nad kampanią reklamową.
Ostatnim ustawieniem, jakie trzeba przejść przed zapisaniem zestawu reklam, jest optymalizacja i wyświetlanie. I tak np. wybierając opcję „wyświetlenia” sprawimy, że materiały reklamowe będą bardziej widoczne, niż w przypadku pozostałych opcji.
Stwórz konkretne kreacje reklamowe na poziomie reklamy!
Na poziomie reklamy konfigurujesz pojedyncze kreacje, wybierając konkretne formy materiału reklamowego (np. film, reklama tekstowa, poster) i tworząc treść reklamy, która zostanie wyświetlona odbiorcy.
Wybór szczegółowych rozwiązań na tym etapie zależy od inwencji osoby, odpowiedzialnej za promowanie Twojej marki na Facebooku. Jeśli chciałaby ona skorzystać z inspiracji i wskazówek specjalistów, może zawsze przeczytać porady Facebooka dotyczące reklam.
Najwyższy czas zrobić reklamę Twojej marki na Facebooka!
Czy warto jest promować się na największym portalu społecznościowym świata za pomocą Facebook Ads? Bez wątpienia tak! Narzędzia Facebooka pozwalają nie tylko tworzyć skuteczne reklamy. Umożliwiają też ścisłe określenie celu reklamy (dzięki czemu możliwa jest też jej ścisła personalizacja) oraz szybkie dotarcie do precyzyjnie definiowanych grup docelowych.
Bardzo istotne jest również to, że koszt reklamy na Facebooku jest znacząco niższy niż promowanie się w Internecie za pomocą tradycyjnych kanałów sprzedaży (np. reklamy typu push-up, wyświetlane na stronach internetowych). Zważywszy na to, że większość przedsiębiorstw na budżety eklamowe przeznacza co najmniej od 5 do 12% dochodów, każda optymalizacja kosztów w obszarze promocji i marketingu oznacza znaczące zwiększenie zysku przedsiębiorstwa.
Dlatego warto znać podstawowe zasady tworzenia reklam na Facebooku, przybliżone w niniejszym artykule. Dzięki temu będziesz mógł kompetentnie nadzorować osoby, odpowiedzialne za tworzenie Facebook Ads dla twojej marki.