Awaria ciężarówki w trasie to poważny problem, który może opóźnić transport i spowodować wysokie koszty. W wielu przypadkach jedynym rozwiązaniem jest holowanie pojazdu do warsztatu. Jak przebiega holowanie ciężarówki i kiedy jest ono niezbędne? Wyjaśniamy!
Kiedy holowanie ciężarówki jest konieczne?
Holowanie TIR-a to ostateczność, ale w niektórych sytuacjach jest ono nieuniknione. Wówczas najlepszą metodą jest transport niskopodwoziowy, o którym więcej dowiesz się tutaj: www.pomocdrogowatirwroclaw.pl/transport-niskopodwoziowy – jest to metoda przewozu pojazdów wielkogabarytowych. Wymaga bardzo dokładnego zaplanowania i zastosowania specjalistycznego sprzętu. Kiedy taki transport ciężarówki jest niezbędny?
- Gdy wystąpi poważna awaria mechaniczna – czyli np. uszkodzenie silnika, skrzyni biegów czy układu kierowniczego.
- Gdy pojazd nie nadaje się do dalszej jazdy po wypadku.
- Gdy ciężarówka ugrzęzła w błocie lub leży w rowie.
- Gdy doszło do uszkodzenia układu hamulcowego.
- Gdy wystąpiła awaria elektroniki – w nowoczesnych ciężarówkach problem z systemami elektronicznymi może wykluczyć dalszą jazdę.
Holowanie ciężarówki wymaga specjalistycznego sprzętu oraz zaangażowania doświadczonej ekipy. Dlatego zawsze warto wezwać na miejsce specjalistów.
Jak przebiega holowanie ciężarówki?
Holowanie dużych pojazdów nie jest łatwe i wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Szukasz takiej ekipy w okolicach Wrocławia? Kliknij www.pomocdrogowatirwroclaw.pl/pomoc-drogowa/olesnica i sprawdź ofertę godnych zaufania fachowców od pomocy na drodze. Zobacz, jak oni pracują, gdy wezwiesz ich na miejsce awarii.
1. Zabezpieczenie miejsca zdarzenia
Jeśli pojazd został unieruchomiony, pierwszym krokiem jest jego odpowiednie oznakowanie. Kierowca powinien włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy i, jeśli to konieczne, wezwać służby drogowe.
2. Ocena sytuacji i wybór metody holowania
Profesjonalna pomoc drogowa ocenia, jaki sposób transportu będzie najbezpieczniejszy. Najczęściej stosowane są dwie metody holowania:
- sztywne – pojazd jest podłączony do holownika za pomocą specjalnej belki holowniczej. Metoda stosowana głównie na krótkich dystansach.
- na podnośniku – przód lub tył ciężarówki jest uniesiony, a pozostałe koła pozostają na drodze. Najczęściej wykorzystywane przy holowaniu podczas dłuższych tras.
3. Przygotowanie pojazdu do holowania
Przed rozpoczęciem transportu zabezpiecza się ruchome części pojazdu, blokuje układ kierowniczy i dostosowuje nacisk na osie.
4. Transport do warsztatu lub na parking
Ciężarówka jest przewożona do najbliższego serwisu lub innego bezpiecznego miejsca, gdzie będzie możliwa naprawa.
Czy można samodzielnie holować ciężarówkę?
Teoretycznie przepisy dopuszczają holowanie pojazdów ciężarowych przez inne ciężarówki, jednak tylko w wyjątkowych sytuacjach i przy spełnieniu ścisłych warunków.
- Maksymalna prędkość holowania nie może przekroczyć 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim.
- Konieczne jest użycie sztywnego holu przy masie powyżej 3,5 tony.
- Obowiązuje przymus włączenia świateł awaryjnych i odpowiedniego oznakowania pojazdu.
W praktyce samodzielne holowanie ciężarówki jest bardzo ryzykowne, więc nie jest niezalecane. Brak odpowiedniego sprzętu lub doświadczenia może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu, a także stwarza poważne zagrożenie na drodze.
Artykuł sponsorowany.