Dynamiczne zmiany na rynku i rosnące oczekiwania klientów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz częściej szukają sposobów, które pomogą im wygrać walkę konkurencyjną. Dla tych spośród nich, którzy działają w branży handlowej lub usługowej, ciekawym rozwiązaniem może być wdrożenie POS.

POS — co to takiego?

POS to skrót od terminu Point of Sale (dosłownie: punkt sprzedaży). Tutaj można dowiedzieć się czym jest system POS i jak zwykle definiują go specjaliści od zarządzania. W uproszczeniu można przyjąć, że jest on zestawem narzędzi informatycznych, przeznaczonych dla punktów sprzedaży detalicznej. W jego skład wchodzi zwykle:

  • oprogramowanie;
  • sprzęt komputerowy;
  • urządzenia fiskalne.

Całość ma umożliwić płynny przepływ informacji oraz organizację sprzedaży w sposób, który zwiększy zadowolenie klienta i zmaksymalizuje zyski firmy.

Do czego można użyć systemu POS?

W artykule dostępnym pod adresem https://odl.com.pl/system/pos można znaleźć informacje o różnych zastosowaniach POS. Najczęściej spotykanymi są:

  • Obsługa płatności. Standardem jest już możliwość rozliczenia transakcji gotówką i kartą, coraz częściej spotyka się również systemy, które obsługują różnego rodzaju kupony (np. przyznane w programach lojalnościowych).
  • Skanowanie kodów kreskowych i obsługa drukarki fiskalnej.
  • Wyświetlanie danych o produkcie. Opcja ta ułatwia pracę personelowi i minimalizuje ryzyko popełnienia pomyłek.

POS może mieć również bardziej zaawansowane funkcje, np. obsługiwać przeceny i promocje, ułatwiać zarządzanie magazynem lub generować etykiety dla konkretnych towarów. Dodajmy, że wiele systemów tego typu ma specjalistyczne moduły, dostosowane do potrzeb konkretnych branż (gastronomii, turystyki, sklepów jubilerskich itp.).

System POS - dla jakiej branży?

Dlaczego warto wdrożyć POS?

Najczęściej przytaczanym argumentem, przemawiającym za wdrożeniem POS, jest wysoka rentowność takiej inwestycji. Systemy te pozwalają bowiem:

  • Lepiej zarządzać stanami magazynowymi i przepływem towarów. Ogranicza to prawdopodobieństwo poniesienia strat w tych obszarach (jest to niezwykle ważne w branżach, w których obraca się produktami o krótkim terminie ważności).
  • Zwiększyć wydajność pracowników. Cel ten realizowany jest m.in. poprzez lepszy nadzór nad ich działaniami.
  •  Automatycznie agregować dane i łatwo generować raporty.

Najważniejszą korzyścią jest jednak wzrost zadowolenia klientów, wynikający m.in. ze skrócenia czasu obsługi i mniejszej liczby błędów popełnianych przez personel. Tworzy to w oczach nabywcy korzystny obraz firmy. W dzisiejszym świecie ma on kluczowe znaczenie dla zdobycia przewagi konkurencyjnej.

Kiedy warto zainwestować w POS?

POS może obsługiwać zarówno pojedynczą placówkę handlową, jak i całą sieć sklepów (lub lokali usługowych). Wraz ze wzrostem skali działalności rośnie opłacalność inwestycji w taki system. Nie powinno to dziwić — duża firma musi zwykle przetworzyć ogromną ilość informacji. POS jest w tej sytuacji rozwiązaniem idealnym: pozwala zautomatyzować część działań, zapobiec marnotrawstwu i utrzymać wysoką efektywność.

Oczywiście nie ma również przeszkód, by system taki wdrożyć w firmie niewielkiej — inwestycja ta może być czynnikiem, który zdynamizuje jej rozwój.

Artykuł sponsorowany.