Dynamiczne zmiany na rynku i rosnące oczekiwania klientów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz częściej szukają sposobów, które pomogą im wygrać walkę konkurencyjną. Dla tych spośród nich, którzy działają w branży handlowej lub usługowej, ciekawym rozwiązaniem może być wdrożenie POS.
POS — co to takiego?
POS to skrót od terminu Point of Sale (dosłownie: punkt sprzedaży). Tutaj można dowiedzieć się czym jest system POS i jak zwykle definiują go specjaliści od zarządzania. W uproszczeniu można przyjąć, że jest on zestawem narzędzi informatycznych, przeznaczonych dla punktów sprzedaży detalicznej. W jego skład wchodzi zwykle:
- oprogramowanie;
- sprzęt komputerowy;
- urządzenia fiskalne.
Całość ma umożliwić płynny przepływ informacji oraz organizację sprzedaży w sposób, który zwiększy zadowolenie klienta i zmaksymalizuje zyski firmy.
Do czego można użyć systemu POS?
W artykule dostępnym pod adresem https://odl.com.pl/system/pos można znaleźć informacje o różnych zastosowaniach POS. Najczęściej spotykanymi są:
- Obsługa płatności. Standardem jest już możliwość rozliczenia transakcji gotówką i kartą, coraz częściej spotyka się również systemy, które obsługują różnego rodzaju kupony (np. przyznane w programach lojalnościowych).
- Skanowanie kodów kreskowych i obsługa drukarki fiskalnej.
- Wyświetlanie danych o produkcie. Opcja ta ułatwia pracę personelowi i minimalizuje ryzyko popełnienia pomyłek.
POS może mieć również bardziej zaawansowane funkcje, np. obsługiwać przeceny i promocje, ułatwiać zarządzanie magazynem lub generować etykiety dla konkretnych towarów. Dodajmy, że wiele systemów tego typu ma specjalistyczne moduły, dostosowane do potrzeb konkretnych branż (gastronomii, turystyki, sklepów jubilerskich itp.).
Dlaczego warto wdrożyć POS?
Najczęściej przytaczanym argumentem, przemawiającym za wdrożeniem POS, jest wysoka rentowność takiej inwestycji. Systemy te pozwalają bowiem:
- Lepiej zarządzać stanami magazynowymi i przepływem towarów. Ogranicza to prawdopodobieństwo poniesienia strat w tych obszarach (jest to niezwykle ważne w branżach, w których obraca się produktami o krótkim terminie ważności).
- Zwiększyć wydajność pracowników. Cel ten realizowany jest m.in. poprzez lepszy nadzór nad ich działaniami.
- Automatycznie agregować dane i łatwo generować raporty.
Najważniejszą korzyścią jest jednak wzrost zadowolenia klientów, wynikający m.in. ze skrócenia czasu obsługi i mniejszej liczby błędów popełnianych przez personel. Tworzy to w oczach nabywcy korzystny obraz firmy. W dzisiejszym świecie ma on kluczowe znaczenie dla zdobycia przewagi konkurencyjnej.
Kiedy warto zainwestować w POS?
POS może obsługiwać zarówno pojedynczą placówkę handlową, jak i całą sieć sklepów (lub lokali usługowych). Wraz ze wzrostem skali działalności rośnie opłacalność inwestycji w taki system. Nie powinno to dziwić — duża firma musi zwykle przetworzyć ogromną ilość informacji. POS jest w tej sytuacji rozwiązaniem idealnym: pozwala zautomatyzować część działań, zapobiec marnotrawstwu i utrzymać wysoką efektywność.
Oczywiście nie ma również przeszkód, by system taki wdrożyć w firmie niewielkiej — inwestycja ta może być czynnikiem, który zdynamizuje jej rozwój.
Artykuł sponsorowany.