Streetwear na stałe zagościł w garderobach Polaków. Fanów wygodnych hoodie i crewnecków nie trzeba daleko szukać, ponieważ na każdej ulicy większego miasta można spotkać miłośnika takiego stylu. Mało kto wie jednak, że również i polskie firmy z bluzami coraz odważniej zaznaczają swoją obecność na rynku. Oto najciekawsze marki, które musisz znać!

Najpopularniejsze polskie marki streetwearowe

Najpopularniejszą marką odzieży miejskiej jest Prosto. Konotacje ze światem muzyki w przypadku streetwearu są nieuniknione, a samo przedsiębiorstwo sięga swoimi korzeniami do klasyki polskiego rapu. Marka założona z inicjatywy rapera Sokoła jest od lat jedną z najczęściej wybieranych przez Polaków, a przyczyn fenomenu Prosto należy upatrywać w zbudowanej na przestrzeni lat renomie. Tak jak Sokół jako jeden z pionierów kształtował polską szkołę „oldschool”, tak Prosto stało się naturalnym wyborem dla miłośników ulicznego stylu. Pomimo faktu, że samo przedsiębiorstwo nie ma nic wspólnego z nurtem „high fashion”, to sama obecność bluz, T-shirtów i czapek z charakterystycznym napisem w garderobach Polaków od tylu lat zasługuje na docenienie.

Na przeciwnym biegunie można natomiast umiejscowić inną polską markę, jaką jest MISBHV. Przedsiębiorstwo zostało założone w 2007 roku przez Katarzynę Kotnowską oraz Natalię Maczek i od samego początku określenie „premium clothing” charakteryzowało sygnowane nazwą marki koszulki, swetry i bluzy. Streetwear w ujęciu MISBHV łączy w sobie cechy casualowej odzieży z oversizowymi formami, minimalizmem i nawiązaniem do stylu motocyklowego. Współcześnie MISBHV jest jedną z najpopularniejszych marek odzieży streetwearowej na świecie, mimo że w Polsce przedsiębiorstwo to wciąż wydaje się być niedoceniane.

Jakie polskie marki z bluzami warto znać ?

Prosto i MISBHV to zaledwie czubek góry lodowej, ponieważ na rodzimym rynku funkcjonuje znacznie więcej marek, które oferują swoim użytkownikom coś więcej, niż tylko bluzy streetwear. Męskie i damskie kompozycje od NEIGE to mieszanka uwielbianych w środowisku cech – przedsiębiorstwo Romana Buka łączy w swoich propozycjach powiew wygody ulicznych „outfitów” z niezobowiązującą elegancją. Z tego powodu NEIGE w stosunkowo krótkim czasie zyskało renomę „premium”, co kontrastuje z naturalnością większości kolekcji. Bez wątpienia marka ta od 2011 jest poważnym graczem na rynku odzieżowym, a większość ekspertów wieszczy jej dynamiczny rozwój w nadchodzących latach.

Niezwykle ciekawy asortyment prezentuje również UEG, czyli przedsiębiorstwo założone w 2004 roku. Nazwa marki nawiązuje do angielskiego określenia „use e getta”, oznaczającego w wolnym tłumaczeniu „zużyj i wyrzuć”. Monochromatyczne kompozycje, na których opiera się cały asoertyment UEG wyróżniają się spośród przepełnionego kolorami i fakturami stylu streetwear. Bluza, koszulka lub czapka od tej polskiej firmy to subtelne i efektowne nawiązanie do klasyki ulicznej mody, w której zawsze dominowały minimalizm i oszczędność formy.

Marki, na które trzeba zwrócić uwagę

Ciekawych przedsiębiorstw o polskim pochodzeniu jest znacznie więcej, niż można by przypuszczać. Talya, Hibou oraz Patchouli notują wzrost zainteresowania swoim asortymentem każdego roku, a obecna od lat na polskich ulicach odzież Tabasko lub innych marek związanych ze środowiskiem muzycznym, uatrakcyjnia całe zestawienie. Nie można również pominąć PLNY LALA oraz This is commitment, które specjalizują się w streetwearowej odzieży damskiej. Poszukując ciekawych form wyrazu warto przyjrzeć się polskim przedsiębiorstwom, które zyskują uznanie poza granicami kraju. Część z nich, tak jak na przykład MISBHV oferuje odzież premium, inne natomiast koncentrują się na bardziej budżetowych rozwiązaniach. Ta różnorodność sprawia, że każdy w tym zestawieniu znajdzie coś dla siebie, a wybrana bluza, kurtka lub snapback będą stanowiły kluczowy element każdej stylizacji. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia, a polskie marki są gwarantem poszerzania jej granic na każdym kroku!