Quiz może być zarówno formą rozrywki, jak i służyć nauce czy wzmacnianiu marketingu firmy. Aby był on chętnie rozwiązywany i udostępniany, zarówno jego tytuł jak i treść powinny być spójne i konsekwentne. Przeczytaj, jak stworzyć quiz, który przyciągnie użytkowników.
Zacznij od analizy grupy docelowej
Jeszcze przed stworzeniem quizu zastanów się, do jakich użytkowników chcesz trafić. Ograniczenie się do konkretnej niszy sprawdza się w tym przypadku bardzo dobrze. Spójrz na statystyki dotyczące twoich odbiorców, przeanalizuj, ile mają lat, jakiej są płci, jakie są ich preferencje i zainteresowania, a następnie określ, jaki rodzaj i temat quizu może być dla nich ciekawy. Twoimi klientami są mężczyźni po 20? Pamiętaj, że treści dla nich stworzone będą różnić się od tych dla kobiet czy mężczyzn po 45 roku życia.
Określ swoje oczekiwania i to, jak zmierzysz rezultaty
Zastanawiając się nad quizem, pomyśl również o celach, jakie ma on zrealizować. Chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów? Pamiętaj, aby umieścić w nim przycisk CTA, który poprowadzi użytkownika do strony z twoją ofertą. A może chciałbyś zbudować bazę mailingową? W takim przypadku przed podaniem wyniku testu, poproś internautę o podanie e-maila. To, jaki jest twój cel, pomoże ci w określeniu, jaki rodzaj quizu stworzyć.
Określ także, jakim miernikiem posłużysz się podczas badania rezultatów. Czy interesuje cię liczba kliknięć w odpowiedni baner? Czy zwrócisz uwagę na udostępnienia quizu i wzrost liczby obserwujących w twoich mediach społecznościowych? A może ważni będą użytkownicy, którzy dotarli do końca quizu? Sprawdzając wyniki tych parametrów będziesz mógł później edytować quiz według tego, jak reagowali na niego użytkownicy.
Wybierz rodzaj quizu
Do wyboru masz kilka rodzajów quizów, między innymi:
- test wiedzy – popularny rodzaj quizu, w którym użytkownicy sprawdzają swoje umiejętności, pozytywny wynik jest chętnie udostępniany,
- test osobowości – chętnie wypełniane i udostępniane quizy, np. „Którą postacią z filmu jesteś?”,
- quizy tematyczne – jest wyzwaniem dla użytkownika, daje mu również możliwość zdobycia nowej wiedzy,
- quiz sprzedażowy – test, po którego zakończeniu użytkownik otrzymuje sugestię, jaki produkt będzie dla niego najlepszy,
- ankieta – rodzaj quizu, w którym użytkownicy odpowiadają na pytania dotyczące twoich usług lub produktó
Stwórz tytuł, który przyciągnie użytkownika
Wiesz już, do jakiej grupy docelowej chcesz skierować swój quiz. Czas stworzyć dobry tytuł, który przyciągnie do niego jak najwięcej odbiorców. Powinien być on zabawny, wychodzić poza nudne schematy i zawierać w sobie coś prowokującego, zaskakującego.
Na przykład – zamiast „Poznaj swój typ charakteru” stwórz quiz „Dowiedz się, jaką gwiazdą filmową jesteś”. Podobnie zamiast „Dowiedz się, czy wiesz już wszystko o marketingu” stwórz test zatytułowany „Ten quiz o marketingu przechodzą tylko specjaliści! Sprawdź, czy jesteś jednym z nich!”.
Nie zadawaj zbyt dużo pytań
Ludzie lubią rozwiązywać quizy, jednak pod jednym warunkiem – jeśli nie zajmują one zbyt wiele czasu. Rozwiązanie testu wiąże się zazwyczaj z otrzymaniem szybkiej nagrody – informacji, na temat swojej wiedzy czy umiejętności. Jeśli pytań będzie zbyt dużo, obietnica nagrody nie wystarczy, a odbiorca zmęczy się w trakcie odpowiadania, odpuszczając sobie dokończenie quizu.
Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie quizu, który ma około 10 pytań lub który może być rozwiązany w około 3 minuty. Pamiętaj też, aby pytania były łatwe do zrozumienia i żeby można było na nie odpowiedzieć w kilka sekund. Ludzie chętniej dzielą się wynikami quizu, jeśli jego wynik jest pozytywny i mogą być z niego dumni. Jeśli więc tworzysz quiz edukacyjny, postaraj się, aby był w miarę łatwy do przejścia.
Quiz musi być łatwo udostępniany i systematycznie promowany
Quiz jest tym rodzajem treści, który jest chętnie udostępniany. Aby zachęcić do tego użytkownika, warto na końcu testu umieścić przycisk, który pozwoli podzielić się wynikiem ze znajomymi w mediach społecznościowych. Dzięki temu dotrzesz do większej grupy odbiorców.
Ważna jest też promocja quizu. W tym przypadku dobrze sprawdzi się Facebook i Twitter. Pamiętaj również, aby po zdobyciu kontaktów do twoich potencjalnych klientów, wysłać im wiadomość z podziękowaniem za zrobienie testu. Później możesz wrócić do nich z wiadomością o nowych quizach w podobnej tematyce i w ten sposób tworzyć więź klienta z marką.
undefined